Thema bloeien: mijn wereld in kunst

In groep 3/4 spraken we voor de meivakantie over het nieuwe thema “Groeien en bloeien.” We praatten over de zaadjes die ze eerder in de klas hadden geplant — sommige stonden in het licht, andere in het donker. ☀️🌙 Het was prachtig om te zien hoe nieuwsgierig de kinderen waren: “Zou er al iets gegroeid zijn?” en “Wat gebeurt er met de zaadjes in het donker?”

Vanuit dit thema doken we samen de kunst in. De kinderen gingen nadenken over hun eigen wereld. Wie ben ik? Waar hou ik van? Wat vind ik mooi? Hoe voel ik me? Wat is mijn droom? Dat zijn grote vragen, maar juist ook de kern van kunst. Want kunst gaat niet alleen over hoe iets eruitziet, maar vooral over hoe je iets beleeft en wat jij wilt vertellen. 🎨

Iedereen kreeg een eigen wereldbol om te beschilderen en tekenen. We werkten met oliepastelkrijt en aquarelverf — een prachtige combinatie, omdat je met de krijtjes fijne lijnen en accenten kunt maken en met de verf speelse, dromerige achtergronden.

Tussendoor kwamen de leukste opmerkingen voorbij:
“Kleuren met krijtjes is echt heel lastig, dat is heel hobbelig!”

“Jouw wereld is niet zoals het echt is.”
“Dat maakt toch niet uit, want het is kunst!”

Wat ik altijd het mooiste vind aan zulke lessen, is hoe een idee dat ik voorbereid, door de kinderen wordt omgetoverd tot iets dat ik zelf nog niet had bedacht. Waar ik dacht aan een dag- en nachtthema, maakten de kinderen van geel en blauw ineens lucht en zon, of strand en zee.

Ze tekenden niet alleen zichzelf, maar ook dieren die belangrijk voor hen zijn, of plekken waar ze van dromen.

Het waren weken vol kleur, fantasie en de gezelligste gesprekken. En bovenal was het een reminder dat kunst nooit alleen over het resultaat gaat, maar vooral over ontdekken wie je bent en hoe je dat mag laten zien. 🌟

De komende weken gaan we verder in het nieuwe thema “Vakantie” en gaat iedereen zijn eigen Van Gogh-zonnebloem knutselen. Wordt vervolgd! 🌻

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait